Condicions per a l'obertura al públic d'establiments i locals comercials minoristes i de prestació de serveis assimilats (hostaleria I restauració | hotels i allotjaments turístics | acadèmies i escoles de conducció) en fase3

Última revisió 04-07-2021 10:58
15/06/2020

El dissabte 30 de maig va sortir publicat al BOE (Boletín Oficial del Estado) l'Ordre SND/458/2020 (Ministerio de Sanidad) on es determina la flexibilització de determinades restriccions d´àmbit nacional en aplicació de la Fase 3.

Us recordem que cal tenir en compte, tal i com s´ha enunciat, que el pas d´una fase a una altra es farà sempre en funció del seguiment i l´evolució  de la pandèmia. Us recomanem que esteu alerta davant aquest fet i consulteu les fonts oficials que us permetran conèixer l´evolució i l´estat de les fases preestablertes.

Us detallem a continuació les condicions d´obertura en l´àmbit de comerç minorista, prestació de serveis i terrasses dels establiments d´hostaleria i restauració

1. PEL QUE FA A ESTABLIMENTS I LOCALS COMERCIALS MINORISTES I DE PRESTACIÓ DE SERVEIS ASSIMILATS AFECTATS PEL TANCAMENT DEL RD 463/2020, DE 14 DE MARÇ

CONDICIONS A COMPLIR EN FASE 3

  • Reducció al 50% de l´aforament total dels locals comercials.  Si l´establiment té més d´una planta, la presència de clients a cada una d´elles haurà de guardar aquesta proporció.
  • S´ha de garantir l´atenció individualitzada al client de 2 metres. SI no és possible, només es permet la permanència al local d´un sol client.
  • S´ha d´establir un horari preferent per persones majors de 65 anys
  • Tots els establiments i locals que puguin obrir en aquesta fase poden establir recollida al local de productes adquirits sempre que es garanteixi una recollida esglaonada per evitar aglomeracions.
  • Es pot establir un sistema de repartiment a domicili preferent per a col·lectius determinats.

MESURES D´HIGIENE EXIGIBLES ALS ESTABLIMENTS

  • S´ha de netejar l´establiment com a mínim dos cops al dia amb especial atenció a les superfícies de contacte més freqüents: poms de les portes, mostradors, mobles, passamans, màquines dispensadores, terres, telèfons, penjadors, carros i cistells.
  • Una de les neteges s´ha de fer obligatòriament al finalitzar el dia.
  • S´ha de garantir una ventilació adequada de tots els establiments i locals comercials.
  • Els clients no podran fer servir els lavabos si no és estrictament necessari. En el cas de fer-se servir s´ha de procedir a la neteja immediata de les instal·lacions.
  • S´han de tenir papereres amb tapa i pedal per llençar el material d´un sol ús. Aquestes s´han de netejar freqüentment, mínim un cop al dia.

Més ampliat a l´article 11 de l l´ordre SND/399/2020 I A L´ARTICLE 6.1 a) i 6.1 b)

MESURES DE PROTECCIÓ I HIGIENE A APLICAR  ALS CLIENTS A L´INTERIOR DE L´ESTABLIMENT

  • El temps de permanència a local serà estrictament el necessaris per a que el client pugui fer la compra o rebre el servei.
  • Si sou més d´un treballador al vostre establiment heu d´assenyalar de forma clara la distància de seguretat interpersonal de dos metres entre els clients amb marques a terra o senyalística específica. Un treballador no pot atendre més d´un client al mateix temps.
  • Heu de posar  a disposició del públic gels hidroalcohòlics amb activitat virucida autoritzats pel Ministerio de Sanidad. Han d´estar sempre a l´entrada de l´establiment.
  • Si disposeu de zona d´autoservei, només el treballadors de l´establiment poden fer ús d´aquesta (prestar el servei al client) per evitar la manipulació directa per part dels clients.
  • No podeu posar a disposició dels clients productes de prova (maquillatges, colònies,i similars)
  • Els establiments de roba: els provadors només es poden fer servir per una sola persona i s´han de netejar i desinfectar després de cada ús.
  • La roba que s´emprovi el client i no es quedi, s´ha d´higienitzar abans de ser facilitada a d´altres clients. Aquesta mesura també serà d´aplicació per a la devolució de peces de roba.
  • L´us de mascaretes és obligatori entre aquells prestadors de serveis (estètiques i perruqueries o centres de fisioteràpia ) que no poden garantir la distància de dos metres entre el professional i el client

IMPORTANT!  MESURES EN MATÈRIA D´AFORAMENT PER ALS ESTABLIMENTS I LOCALS OBERTS AL PÚBLIC

  • Exposeu als vostres establiments l´aforament màxim. Així mateix comuniqueu als clients que aquest aforament, així com la distància de 2 metres es respecte dins l´establiment.
  • Establiu sistemes que permetin el recompte i control de l´aforament (50% de la vostra capacitat) que ha d´incloure els treballadors.
  • Per tal de garantir la possibilitat de mantenir la distància de seguretat heu de modificar l´organització de la circulació dels clients i la distribució dels espais.

2. PEL QUE FA LES ACTIVITATS D´HOSTALERIA I RESTAURACIÓ AFECTATS PEL TANCAMENT DEL RD 463/2020, DE 14 DE MARÇ

QUINES  ES PODEN REALITZAR EN FASE 3

  • Restaurants i bars poden obrir els locals sempre que no se superi el 50% del seu aforament  i que compleixin les condicions previstes a continuació:

REQUISITS PER PODER OBRIR EN FASE 2

  • El consum dins el local es podrà fer assegut a la taula o agrupació de taules i preferentment, mitjançant reserva. No es podrà anar a la barra a fer autoconsum per part del client. Està permès l´encàrrec al propi establiment de menjar i beure per emportar.
  • NOVETAT: Està permès consumir a la barra garantint la separació de 2m entre clients o grups de clients.
  • Es podran oferir productes de lliure servei (bufets), frescos o elaborats amb anticipació, per a lliure disposició dels clients sempre que sigui assistit amb pantalles de protecció, a través d´emplatats individuals i/o monodosi degudament preservades del contacte amb l´ambient.
  • NOVETAT: La prestació de servei a les terrasses a l´aire lliure es limita a un 75% de l´aforament. Assegurant la distància física de 2 metres entre taules i/o agrupacions de taules. L´ocupació màxima per grups de taula serà de 20 persones i garantint la distància mínima de seguretat de 2 metres entre elles.
  • S´haurà d´assegurar el manteniment de la distància física de dos metres entre les taules, o agrupació de taules. Les taules hauran de ser acords al número de persones i que garanteixin la distancia de 2 metres entre persones.

MESURES D´HIGIENE I/O PREVENCIÓ EN LA PRESTACIÓ DEL SERVEI AL LOCAL

  • Entre un client i un altre s´han de netejar i desinfectar taules , cadires i resta d´equipament del servei.
  • Utilitzeu estovalles d´un sol ús. En cas que no sigui possible, s´ha d´evitar lús de les mateixes estovalles entre client i client i els rentats han de ser mecànics a 60 i 90 graus.
  • Poseu a disposició dels clients dispensadors de gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat virucida.
  • Eviteu l´ús de cartes d´ús comú. Opteu per dispositius electrònics propis, pissarres, cartells o mesures similars.
  • Vaixelles, cristalleria, coberts i estovalles s´han d´emmagatzemar en llocs tancats i lluny de zones de pas de clients i treballadors.
  • Elimineu els productes d´autoservei com: portatovallons, escuradents, setrilleres (oli i vinagre) i similars. Prioritzeu l´ús d´aquest utensilis en format monodosi.
  • NOVETAT: Pel que fa els lavabos: l´ocupació màxima serà d´una persoanper a espais de fins a 4 m2.Els lavabos de més de 4m2 o que tinguin més d´una cabina o urinari, l´ocupació màxima serà del 50%. S´ha de reforçar la neteja i desinfecció de l´espai.
  • El personal que realitzi el servei de taula ha de garantir la distància de seguretat amb el client i aplicar els procediments d´higiene i prevenció necessaris per evitar el risc de contagi.
  • S´ha d´establir dins el local un itinerari per evitar aglomeracions i prevenir el contacte entre clients.

NOVETAT IMPORTANT EN EL CAS QUE EL VOSTRE ESTABLIMENT TINGUI PISCINA

  • En aquest cas, és d´aplicació el que diu el Capítol X de l´ordre del 16 de maig SND/414/2020:
  • Es poden obrir però aforament màxim 30%. Si no es pot garantir la distància de 2 metres de seguretat, reduir aforament.
  • Es poden utilitzar sempre i quan es concerti cita prèvia. S´hauran d´organitzar horaris per torns fora dels quals no es podrà romandre a la instal·lació.
  • Pel que fa les mesures d´higiene llegiu atentament els articles 3 i 4 de l´article 44 del capítol X de l´ordre que us adjuntem

3. CONDICIONS PER A LA REOBERTURA DE ZONES COMUNS D´HOTELS I ALLOTJAMENTS TURÍSTICS

REOBERTURA DE ZONES COMUNS D´HOTELS I ALLOTJAMENTS TURÍSTICS

  • Es poden obrir reobrir al públic les zones comuns dels hotels i allotjaments turístics sempre que no se superi el 50% del seu aforament.
  • Pel que fa els serveis d´hostaleria i restauració serà d´aplicació el mateix que a l´apartat 2.-

MESURES D´HIGIENE I/O PREVENCIÓ EXIGIBLES A LES ZONES COMUNS DELS HOTELS I ALLOTJAMENTS TURÍSTICS

  • Els establiments hauran de determinar els aforaments dels espais comuns i decidir els llocs ons celebrar esdeveniments.
  • Els espais tancats per celebrar esdeveniments s´hauran de ventilar dues hores abans del se ús.
  • Si organitzeu activitats d´animació o classes grupals: aforament màxim 20 persones i respectant sempre la distància de seguretat, 2m.  S´hauran de realitzar preferentment a l´aire lliure i sense intercanviar objectes.
  • Cal desinfectar el material utilitzat i posar a disposició gel hidroalcohòlica amb virucida.

NOVETAT IMPORTANT EN EL CAS QUE EL VOSTRE ESTABLIMENT TINGUI PISCINA

En aquest cas, és d´aplicació el que diu el Capítol X d el´ordre del 16 de maig  SND/414/2020:

  • Es poden obrir però aforament màxim 30%. Si no es pot garantir la distància de 2 metres de seguretat, reduir aforament.
  • Es poden utilitzar sempre i quan es concerti cita prèvia. S´hauran d´organitzar horaris per torns fora dels quals no es podrà romandre a la instal·lació.
  • Pel que fa les mesures d´higiene llegiu atentament els articles 3 i 4 de l´article 44 del capítol X de l´ordre que us adjuntem

4. CONDICIONS PER A L´OBERTURA DE CENTRES ESPORTIUS (GIMNASOS) (EXTENSIU A INSTAL·LACIONS ESPORTIVES A L´AIRE LLIURE I TANCADES)

  • Pel que fa centres esportius tancats es podrà realitzar activitat esportiva en grup de fins a 20 persones, sense contacte físic, sempre que no se superi el 50% de l´aforament màxim permès.
  • Serà d´aplicació el règim d´accessos, torn si neteja establerts amb anterioritat (Ordre SND/399/2020 i Ordre SND/414/2020, article 42 en ambdós casos)
  • Sempre que sigui possible s´ha de garantir un distanciament de 2 metres.
  • No serà necessari concertar cita prèvia
  • Es poden utilitzar lavabos i zones de dutxa sempre que es pugui garantir un espai de 4m2 per persona i, en el cas que hi hagi més d´un lavabo i/o dutxa ocupació màxima del 50%

Queda igual ANNEX:

L'ordre SND/440/2020 de 23 de maig en la qual es recullen diferents modificacions de diferents ordres per millorar la gestió de la crisi sanitària inclou el capítol XIII a la del 16 de maig (fase 2) que fa referència , entre d´altres, a altres activitats educatives i de formació i que són d´aplicació a: AUTOESCOLES I ACADÈMIES

Condicions per restablir l´activitat presencial en ACADÈMIES I AUTOESCOLES

  • Podran restablir l´activitat presencial sempre que no se superi un terç del seu aforament. No obstant, hauran de prioritzar les modalitats de formació a distància o “on line”.
  • Les mesures d´higiene a aplicar als locals seran les mateixes que les que s´han d´aplicar als locals comercials
  • S´haurà de posar a disposició del públic dispensadors de gel hidroalcohòlic o desinfectants amb virucida.
  • Pel que fa les classes pràctiques de conducció, és obligatori l´ús de mascareta en el vehicle, tant per part del professor , com de l´alumne.
  • S´haurà de netejar i desinfectar el vehicle de pràctiques entre alumne i alumne amb especial atenció als elements d´ús comú.

Per a qualsevol dubte pots contactar amb el Departament de Promoció Econòmica, promocioeconomica@tordera.cat