La llei protegeix les persones i unitats familiars en situació de risc d’exclusió residencial davant dels talls que puguin acordar les companyies subministradores d'electricitat, gas i agua potable per manca de pagament. Això vol dir que aquestes empreses no podran interrompre els subministraments quan es produeixen impagaments, quan hi ha risc d’exclusió residencial.
Excepcionalment, si els ingressos són superiors però hi ha un risc imminent de perdre l'habitatge també es pot demanar al servei social que valori si la persona o unitat familiar es pot incloure en la situació de risc d'exclusió residencial.
Mesures excepcionals per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19
- Es prohibeixen els talls de llum, gas i aigua a les persones consumidores que tinguin la condició de vulnerables o en risc d'exclusió
- Es prorroga de forma automàtica fins al 15 de setembre de 2020 la vigència del bo social elèctric.
- S'aprova la reducció del 50% del cànon de l’aigua a tots els usuaris domèstics durant dos mesos (abril i maig)
- Amb caràcter excepcional, i durant 6 mesos a comptar de l'1 d'abril, podran sol·licitar el bo social:
- Els treballadors autònoms que hagin cessat la seva activitat en una data posterior al 14 de març, quan va entrar en vigor el Reial Decret 463/2020 pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.
- Els treballadors autònoms que hagin vist reduïda la seva facturació del mes anterior a què se sol·licita el bo social en, com a mínim 75 per cent en relació amb la mitjana de facturació del semestre anterior.
Més info: https://web.gencat.cat/ca/tramits/que-cal-fer-si/Pobresa-energetica/#bloc1