Factors com la crisi ocasionada per la COVID, sumat a la por i les reticències d'algunes famílies davant del risc de contagi, i altres factors culturals, han incrementat els darrers mesos l'absentisme a les escoles de Tordera. Davant d'aquest augment, la Regidoria d'Ensenyament de l'Ajuntament de Tordera ha incorporat recentment la figura d'una promotora escolar amb la finalitat de minimitzar l'impacte de l'absentisme i afavorir la relació i les dinàmiques entre les escoles i les famílies.
Fins al mes de juny, l'Ajuntament de Tordera posarà a la disposició de les escoles aquest personal tècnic que els ajudi a fer seguiment dels casos absentistes així com abordar de manera específica la inclusió socioeducativa d'aquest alumnat i facilitar eines i recursos pel seguiment amb les seves famílies.
La incorporació de la figura del promotor escolar és una de les inciatives recollides en el marc del programa Tordera Educa, que actualment està enllestint la fase de diagnosi i que s'ha treballat de manera conjunta entre l'administració, les escoles i els agents educatius.
L’estratègia del govern municipal amb el pla Tordera Educa passa per permetre planificar i ordenar les polítiques educatives del municipi i, mitjançant la participació ciutadania, poder elaborar propostes i compromisos permanents, dinàmics i compartits. Els objectius del projecte Tordera Educa passen, d’entrada, per garantir els serveis educatius amb un projecte públic articulat al voltant d’una estratègia comuna i compartida, que redueixin les desigualtats i millorin la cohesió social. També es vol millorar la qualitat, l'equitat i l'èxit educatiu, amb més participació i més autonomia per als centres, amb innovació educativa i treball en xarxa amb l'entorn. “Tordera Educa” vol promoure l'educació al llarg de la vida, garantir una oferta de qualitat i suficient en tots els nivells i etapes educatives i impulsar una educació permanent, àmplia i flexible.
Un altre dels objectius del programa passa per aconseguir el reconeixement ple al dret a l'educació en el lleure de base comunitària i impulsar la participació de la comunitat educativa i la coresponsabilitat dels diferents agents socials (famílies, col·lectius professionals, món de la cultura, l’esport i de les arts) que permeti fer de l'educació un objectiu compartit i una eina bàsica del desenvolupament i la cohesió social.
Per tal de desenvolupar el projecte s’han establert diferents programes per facilitar el treball en xarxa dels diferents agents educatius. Així, els programes recullen els diferents àmbits que envolten els infants i joves en el seu desenvolupament: salut, esports, entorn, art, cultura, lleure, formació permanent, innovació i atenció a les famílies. Cadascun d’aquests àmbits agrupen diferents accions i/o activitats que ja es duien a terme al municipi i d’altres noves propostes que es volen incorporar els propers mesos.
El projecte Tordera Educa s’entén com una proposta dinàmica que pretén ser el punt de partida per treballar amb consens amb tots els agents educatius municipals i definir-lo conjuntament, adaptant-lo a les necessitats reals dels infants i joves del municipi.
Aquest contracte de treball s’ha efectuat d’acord amb les condicions establertes en l’Ordre TSF/115/2018, de 12 de juliol, cofinançat per la iniciativa d’Ocupació Juvenil i el Fons Social Europeu 2014-2020, amb un cofinançament del 91,89%